خانه
فروشگاه
تاریخچه‌ی اجراها
اسناد
مقالات
پادکست
رویدادها
درباره‌ی ما
تماس


عبدالوهاب شهیدی

پدرش، میرزا حسن شهیدی میمه‌ای، ملقب به صدر الاسلام، و متخلص به «طوبی»، عالمِ فاضل و شاعرِ ادیب و خوشنویس، فرزند میرزاعبدالوهاب، فرزند ملاآقاجان، فرزند ملامحمدطاهر، از نواده‌های «شهید ثانی» بود. عبدالوهاب شهیدی هرچند در اوان نوجوانی پدرش را از دست داد، متأثر از صناعات بسیاری که او به آنها آراسته بود، راه هنر را در پیش گرفت و در تهران جذب «جامعه‌ی باربد» و آموزش‌های اسماعیل مهرتاش شد. شیفته‌ی بازیگری بود، سنتور می‌نواخت و تار می‌زد و گاهی آواز می‌خواند. هرچند در ابتدا در آواز تحت‌تأثیر ضبط‌های ادیب خوانساری و تاج اصفهانی بود، اما به اشاره‌ی مهرتاش از کوره‌راه تقلید به راه بیان شخصی قدم گذاشت. اول‌بار، آوازش با شیطنت یکی از دوستانش که نواری خصوصی از صدای عبدالوهاب را، بدون اطلاع او، از رادیو پخش کرد، به طور گسترده شنیده شد. هرچند کفه‌ی هنر شهیدی به سمت آوازخوانی، در دید عموم، سنگینی کرده است، اما نمی‌توان صحه نگذاشت بر عودی که او افروخت و عطری که با نوازندگی‌اش برافشاند و سازی را از بند فراموشی رهانید؛ در جامعه‌ی باربد، شاگرد نوازنده‌ای عراقی، «خضوری» نامی، بود، اما به‌زودی معلومات‌اش از ردیف موسیقی و نوازندگی تار را با آن شیوه درآمیخت. شیوه‌ی شهیدی در آواز شخصی است و تأثیرگذار؛ غَلْت‌هایی مخصوص به خود داشت و گرمایی که در بَمی گیرا و مهربان، جان می‌افزود. همکاری مستمر و تنگاتنگ او با فرامرز پایور، «گروه سازهای ملی» و «گروه اساتید» اجراهای درخور توجهی را در «جشن هنر شیراز»، «رادیو تلویزیون ملی ایران» و کنسرت‌هایی در سراسر دنیا شکل داد. نیز، چندین و چند ضبط از آواز و عودش به تنهایی در دست است.

هرچند خودش می‌گوید که پس از انقلاب، ناخواسته، از شاهراه موسیقی کناره گرفت و در خانه نشست، اما ما این جمله‌ها را این‌چنین تقریر می‌کنیم؛ پس از انقلاب، به‌خاطر تلقی‌ اشتباه انقلابیون از شغل او در قبل از انقلاب، فعالیتش را ممنوع کردند و تا آب‌ها از آسیا افتاد، دیگر فرصت و توانی برای بازگشت به صحنه برایش باقی نبود، هرچند که بر صدر نشاندندش و قدرش بخشیدند؛ غم به جان بارید، چندان که باران به کوهسار. شهیدی هست، اما از ثمرهاش، که باری دردانه بود، دانه‌ای -آنچنان که درخور- نچیدیم و، در سال‌ها که بالش را جمع کرده بود، نشانی راه‌های رفته‌اش را در جایی یادداشت نکردیم و طاقه‌ی تاریخ را -باز- به قامت فراموشی بریدیم.

25 بهمن 1356

موسیقی ایرانی

تک‌نوازی: سه‌تار، استاد احمد عبادی | کمانچه، اصغر بهاری | سنتور، فرامرز پایور | تنبک، محمد اسماعیلی | گروه‌نوازی: دستگاه سه‌گاه، تصنیف «حیلت رها کن عاشقا»، پیش‌درآمد، رِنگ و تصنیف، فرامرز پایور | اشعار،مولوی | تک‌نوازان، رحمت‌الله بدیعی، هوشنگ ظریف، حسن ناهید، خواننده: عبدالوهاب شهیدی محل اجرا: ایران، تهران، تالار رودکی سرپرست: فرامرز پایور
2 مهر 1356

موسیقی ایرانی

تکنوازی کمانچه، علی‌اصغر بهاری | تکنوازی سه‌تار، استاد احمد عبادی | گروه‌نوازی، دشتی و دشتستانی، عبدالوهاب شهیدی | پیش‌درآمد، مشیر همایون شهردار | فائزخوانی و تصنیف شیرازی | ضربی عشاق و تمرین دشتی، ابوالحسن صبا | فائزخوانی | ترانه‌ی محلی دشتستانی | رِنگ دشتی، نایب اسدالله
27 مرداد 1356

موسیقی اصیل ایرانی

بداهه‌نوازی سنتور و تنبک، دستگاه همایون، درآمد اول، چهارمضراب، درآمد دوم، چکاوک، شوشتری، لیلی و مجنون، بختیاری و موالف، بیداد، نی‌داود، بیات راجع، اوج، راز و نیاز | آواز دشتی، پیش‌درآمد، مشیر همایون شهردار ، عبدالوهاب شهیدی | آواز (فائزخوانی) | ضربی عشاق و تمرین دشتی، ابوالحسن صبا | آواز (فائزخوانی) | ترانه‌ی محلی دشتستانی | رِنگ دشتی، نایب اسدالله
22 خرداد 1356

موسیقی ایرانی، اجرای آثار محمدعلی امیرجاهد

سخنی درباره‌ی امیرجاهد | ترانه‌ی «زلف سیه» در دشتی، محمدعلی امیر جاهد، فرامرز پایور، تورج کیارس | «چهارپاره» و ترانه‌ی «امان از این دل» در سه‌گاه، محمدعلی امیرجاهد، فرامرز پایور، سیما بینا | ترانه‌ی «به گردش فروردین» در ماهور، محمدعلی امیرجاهد، فرامرز پایور، خاطره پروانه | ترانه‌ی «نرگس مست» در شور، محمدعلی امیرجاهد، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی
27 فروردین 1356

موسیقی ایرانی، اجرای آثار مرتضی نی‌داود

سخنی چند درباره‌ی استاد نی‌داوود، محمود خوشنام، هما خوشنام | تکنوازی کمانچه، علی‌اصغر بهاری | تکنوازی سنتور، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی | آواز بیات اصفهان، پیش‌درآمد، رِنگ و تصنیف «ماه من»، مرتضی نی‌داوود، پژمان بختیاری، فرامرز پایور، سیمین غانم | ماهور، پیش‌درآمد و تصنیف «مرغ سحر»، مرتضی نی‌داوود، محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا)، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی
20 اسفند 1355

موسیقی ایرانی، بزرگداشت استاد نی‌داود

سخنی چند درباره‌ی استاد نی‌داوود، محمود خوشنام، هما خوش‌نام | تکنوازی تار، مرتضی نی‌داوود | تکنوازی کمانچه، علی‌اصغر بهاری | آواز بیات اصفهان، پیش‌درآمد، رِنگ و تصنیف «ماه من»، مرتضی نی‌داوود، پژمان بختیاری، فرامرز پایور، سیمین غانم | ماهور، پیش‌درآمد و تصنیف «مرغ سحر»، مرتضی نی‌داوود، محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا)، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی
1355 (تخمین)

یادبود تهرانی

سخنی درباره‌ی استاد تهرانی، محمود خوشنام | نمایش فیلمی از زندگی تهرانی | سنتور و ضرب، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی | بیان شعر، ابراهیم صفایی | عود و آواز، عبدالوهاب شهیدی | آثاری از استاد حسین تهرانی، محمد اسماعیلی | همایون، «به یاد تهرانی»، فرامرز پایور، هوشنگ ابتهاج، افسانه ملک |‌ بیان شعر، معینی کرمانشاهی | «برای استاد»، فرامرز پایور
1 دی 1355

موسیقی ایرانی

تکنوازی تار، دستگاه سه‌گاه، جلیل شهناز | تکنوازی کمانچه، آواز افشاری، علی‌اصغر بهاری | تکنوازی سنتور، دستگاه همایون، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی | آواز بیات ترک، پیش‌درآمد، جلیل شهناز | تصنیف، اسماعیل مهرتاش، حافظ، عبدالوهاب شهیدی
9 آبان 1355

موسیقی ایرانی

آوازهای سنتی ایران، محمود خوشنام، فرهنگ جهانی | دستگاه ماهور، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی | پیش‌درآمد، علی‌اکبر شهنازی | مقدمه‌ی ماهور، تکنوازی سنتور | چهارمضراب، ابوالحسن صبا | درآمد و داد، خوارزمی، مجلس‌افروز، میرزا حسینقلی | فیلی و شکسته، ضربی دلکش، فرامرز پایور | نغمه‌ی دلکش، خاوران، عراق، راک ضربی، غلام‌حسین درویش | راک و نصیرخانی، ساقی‌نامه و صوفی‌نامه، تصنیف «عشق تو»، حسام‌السلطنه مراد | تصنیف «ز من نگارم»، درویش‌خان، محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا) | رِنگ کراوغلی، ماهور
8 شهریور 1355

دهمین جشن هنر*

ماهور، پیش‌درآمد، استاد علی‌اکبر شهنازی | مقدمه ماهور | چهارمضراب استاد ابوالحسن صبا | درآمد و داد، آواز همراه با تار | خوارزمی یا مجلس‌افروز از میرزا حسینقلی | فیلی و شکسته، آواز همراه با کمانچه | ضربی دلکش از فرامرز پایور | دلکش، آواز همراه با نی | خاوران، آواز همراه با گروه | عراق، آواز و چهارمضراب همراه با سنتور و تنبک | راک ضربی از درویش‌خان | راک و نصیرخانی، آواز همراه با تار | ساقی‌نامه و صوفی‌نامه، آواز همراه با گروه | تصنیف عشق تو از حسام‌السلطنه مراد | تصنیف ز من نگارم از درویش‌خان با شعر ملک‌الشعرا بهار | رِنگ کوراغلی از ردیف ماهور
2 شهریور 1355

موسیقی ایرانی: بزرگداشت محمدعلی امیر جاهد

سخنی درباره‌ی امیر جاهد، محمود خوشنام، فرهنگ جهانی | ترانه‌ی زلف سیه در آواز دشتی، پیش‌درآمد، غزل، آهنگ و شعر، محمدعلی امیر جاهد، افسانه ملک | چهارپاره و ترانه‌ی امان از این دل در سه‌گاه، محمدعلی امیر جاهد، فرامرز پایور، سیما بینا | ترانه‌ی نرگس مست در شور، محمدعلی امیر جاهد، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی
15 تیر 1355

دومین جشن طوس

دو غزل از شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری با عود و آواز عبدالوهاب شهیدی در شوشتری | چند رباعی از حیکم عمر خیام با آهنگ فرامرز پایور و آواز محمدرضا شجریان در آواز ابوعطا
12 اردیبهشت 1355

جشنواره‌ی جهان اسلام

بداهه‌نوازی در دستگاه‌های ایرانی، عود و آواز، عبدالوهاب شهیدی | تکنوازی تار در ماهور، هوشنگ ظریف | تکنوازی تنبک، محمد اسماعیلی | تکنوازی سه‌تار در آواز افشاری، احمد عبادی | تکنوازی سنتور و تنبک، چهارمضراب، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی | پیش‌درآمد، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید، مولانا
28 خرداد 1354

بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی مجلسی

بداهه‌نوازی عود، عبدالوهاب شهیدی | چهارمضراب سنتور و تنبک، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی | بداهه‌نوازی سه‌تار، احمد عبادی | دستگاه شور، پیش‌درآمد | تصنیف، مولوی | رِنگ
7 خرداد 1354

موسیقی محلی و ملی ایران

ارزش‌های موسیقی بومی و ارتباط آن با موسیقی ملی، محمود خوشنام | ترانه‌های محلی بیرجندی، لیلا خانم، زلفای یارم | اشعار خراسانی، محمد جهانفرد | قطعه‌ی یادبود و چهارمضراب چهارگاه، فرامرز پایور | ترانه‌های محلی بیرجندی، دلبر، باغچه‌سرای، سیما بینا | آواز دشتی، پیش‌درآمد از مشیر همایون شهردار، ترانه‌ی «از تو بگذشتم»، شهریار، عبدالوهاب شهیدی | ترانه‌ی محلی ممسنی، سیما بینا، عبدالوهاب شهیدی
8 آبان 1353

موسیقی ایرانی شب مولوی

مولوی و حکایت‌های مثنوی، ابراهیم صفایی | دوتار و آواز، درویش امیرحیاتی | بیان اشعار، هما پرتوی، حسن ناهید | تکنوازی سه‌تار، احمد عبادی | ترانه‌ی «حیلت رها کن عاشقا» در سه‌گاه، فرامرز پایور، مولوی، خاطره پروانه، فرامرز پایور، حسن ناهید، ابراهیم صفایی | ترانه‌ی «بی‌تو به سر نمی‌شود» در شور، تنظیم فرامرز پایور، مولوی، عبدالوهاب شهیدی، رحمت‌الله بدیعی، هوشنگ ظریف
7 آبان 1353

هنرمندان ایران جشن می‌گیرند

تهران، تالار رودکی