مروری بر تلاشهای صورتگرفته از اواسط قرن نوزدهم میلادی که نهایتا به اختراع فنوگراف، دستگاه ضبط و پخش صدا روی ورق قلع و پس از آن استوانه مومی، توسط توماس آلوا ادیسُن در سال ۱۸۷۷م منجر شد، آغازی است بر فصل دوم پاکستهای رادیو ردیف با موضوع تاریخ ضبط موسیقی در ایران. به موازات معرفی این دستگاه و انواع پیشرفتهتر آن، در این قسمت شرحی اجمالی از نحوه کار این فنآوری و ویژگیهای خاص و منحصربهفرد آن نیز آمده است.
حمایت از همهی قسمتهای فصل دوم
فهرست منابع
[1] تاریخ تحول ضبط موسیق در ایران، نوشته دکتر ساسان سپنتا
[2] مقالات مرتبط در پایگاههای اطلاعرسانی بینالمللی
[3] تجربههای شخصی در بازسازی دستگاه فنوگراف و بازیافت صوتی استوانههای آن: محمدرضا شرایلی
همکاران
- ایده: محمدرضا شرایلی، فرشاد توکلی، علی صمدپور
- گرافیک: استودیو ملی – امید نعمالحبیب
- موسیقی: علی صمدپور
- پشتیبانی مالی: خانهی پایور، خانه هنر خرد
- مسئول وبسایت: شایان غیاثالدین
- مسئول شبکههای اجتماعی: حمید فتحالهزاده
- دبیر اجرا و گوینده: عباس سیدین
- نویسنده و گوینده: محمدرضا شرایلی