فرشاد توکلی

مشاور پژوهشی خانه‌ی پایور

کارشناس‌ارشد موسیقی‌شناسی از دانشگاه تهران؛ مدرس و پژوهشگرِ تاریخ و نظریه در موسیقی ایرانی؛ نویسندهٔ مداخلی از دائرهالمعارف بزرگ اسلامی و دانشنامهٔ ایران؛ نویسندهٔ مقاله‌های متعددی در زمینهٔ تاریخ، فواصل و ساختارهای نظریِ موسیقی ایرانی؛ مدرس ردیف موسیقی ایران بر ساز سه‌تار (از ۱۳۷۳)؛ همکار در پروژهٔ تیونر موسیقی ایرانی (سازگار) و نرم‌افزاری برای تحقیق تخصصی بر روی مُدها و مقام‌ها (مُدلَب Mode Lab – از ۱۳۹۶)؛ منتقد موسیقی و نویسندهٔ مستقل.

تحصیلات

  • ۱۳۹۷: کارشناسی‌ارشد، موسیقی‌شناسی (اتنوموزیکولوژی)، گروه موسیقی، دانشکدهٔ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
  • ۱۳۸۰: کارشناسی، موسیقی‌شناسی (با تمرکز بر تاریخ و اجرای موسیقی ایرانی)، گروه موسیقی، دانشکدهٔ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

تعلیمات سنتی در موسیقی ایرانی

  • ۱۳۸۷-۱۳۷۰: پژوهش عملی بر روی ردیف و شیوه‌های قدیمی سه‌تارنوازی، زیر نظر مجید کیانی.
  • ۱۳۸۴-۱۳۸۲: پژوهش عملی بر روی ردیف و شیوه‌های قدیمی سه‌تارنوازی، زیر نظر داریوش طلایی.
  • ۱۳۷۴-۱۳۷۲: جوابِ آواز با سه‌تار، نزد صدیفِ رامبُد.
  • ۱۳۷۳-۱۳۷۲: تصنیف‌های قاجاری، نزد اصغر بهاری.
  • ۱۳۷۵-۱۳۷۰: ردیف و شیوهٔ سه‌تارنوازی قدیم، نزد سیدوحید بصّام.

تجربه‌های حرفه‌ای

  • ۱۳۷۳-اکنون: مربی سه‌تار، کلاس شخصی، تهران.
  • ۱۳۹۴-اکنون: همکار تحقیقاتی، با مهرداد مؤمنی، در پروژهٔ تبیین تئوری کوک موسیقی ایرانی و طراحی تیونر و تبیین نظام مطبوعیت‌شناسی موسیقی ایرانی.
  • ۱۴۰۱-اکنون: مشاور پژوهشی، خانهٔ پایور، تهران.
  • ۱۴۰۲: مدرس تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران، دانشگاه هنر، دانشکدهٔ موسیقی، پردیس فارابی، مقطع کارشناسی ارشد.
  • ۱۴۰۲-۱۳۹۳: مربی ساز تخصصی سه‌تار، هنرستان موسیقی دختران تهران. مدرس تاریخ موسیقی ایران، مدرس مبانی نظری و ساختار موسیقی ایران،
  • ۱۴۰۱-۱۳۹۹: ویراستارارشد، نویز، رسانهٔ مستقل مرور موسیقی.
  • ۱۳۹۷-۱۳۹۳: مدرس سازشناسی موسیقی ایران، هنرستان موسیقی دختران تهران.
  • ۱۳۹۸-۱۳۹۶: مرورنویس، نویز، رسانهٔ مستقل مرور موسیقی.
  • ۱۳۸۵-۱۳۸۱: مدرس شناخت موسیقی قدیم ایران، دانشگاه سوره. تهران. مدرس تاریخ موسیقی ایران، مدرس روش تحقیق، مدرس تجزیه و تحلیل موسیقی رایج،
  • ۱۳۸۵-۱۳۸۲: مربی سه‌تار، دانشگاه علمی و کاربردی، واحد ۵۴. تهران. مدرس آشنایی با موسیقی ایرانی،
  • ۱۳۷۹-۱۳۷۷: مربی سه‌تار، کاخ‌موزهٔ نیاوران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
  • ۱۳۷۵-۱۳۷۴: مربی سه‌تار، ادارهٔ امور هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرمسار.
  • ۱۳۷۹-۱۳۷۳: مربی سه‌تار، مرکز آفرینش‌های هنری آگاه، سمنان. مربی سه‌تار، ادارهٔ امور هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سمنان. مدرس آشنایی با موسیقی ایرانی،

منتشرشده‌ها

مقالات

  • ۱۴۰۲: “تخیل ملی، مدرنیته و شأن اجتماعی در عصر پایتختی تهران: روایت موسیقی.” فصلنامهٔ فرهنگی‌- اجتماعی سخن سیاووشان، ش۱۳ (بهار و تابستان)، ۲۹۲-۳۱۲. تهران: سیاووشان.
  • ۱۴۰۱: “مقدمه. ” نظام سرکلیدها: پژوهشی برای تثبیت سرکلیدها در نگارش موسیقی ایرانی. حمید متبسم و مهرداد مؤمنی. تهران: نای‌ونی.
  • ۱۴۰۰: “چشم‌اندازِ اجتماعیِ تعزیه در تفرش (۱۳۹۵).” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۹۱، ۱۵۹-۱۶۹. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۹: “ایرانی‌سازیِ موسیقایی: از سادگی یک پرسش تا پیچیدگیِ یک تاریخ (بخش دوم).” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۸۹، ۸۷-۱۱۸. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۹: “ایرانی‌سازیِ موسیقایی: از سادگی یک پرسش تا پیچیدگیِ یک تاریخ (بخش اول).” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۸۸، ۷۹-۱۱۸. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۶: “درویش.” دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج ۲۳، ۶۱۸-۶۲۹. تهران: بنیاد دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
  • ۱۳۹۴: “این چیست که ماییم.” فرهنگ و آهنگ، ش ۳۲، ۴۸-۵۳. تهران: گروه خلاق فیل.
  • ۱۳۹۴: “آقاغلامحسین.” دانشنامۀ بزرگ ایران، ج ۴، ۷۲۷-۷۲۸. تهران: بنیاد دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
  • ۱۳۹۳: “ستاره‌ی تار: نگاهی به هنر تارنوازی داریوش طلایی.” ماهنامۀ هنر موسیقی، ش ۱۴۲، ۲۵-۲۷. تهران: هنر موسیقی.
  • ۱۳۹۳: “پیوستِ بحثِ گام بالقوه در موردِ مجنّب ۱۴۴ سِنتی.” عجملر: آهنگسازی‌های منسوب به موسیقیدانان ایرانی در رسالات علی اوفکی و دیمیتری کانتمیر، بازنویسی تطبیقی و توضیحات: آرش محافظ. ۵۳-۵۴. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۳: “حسینقلی.” دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج ۲۱، ۱۸-۲۸. تهران: بنیاد دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
  • ۱۳۹۲: “در آرزوی روستا: نگاهی به یک دوره و تغییرات موسیقایی آن، از خلال یک اتوبیوگرافی.” شبکهٔ آفتاب، ش ۵۶، ۶۱-۸۰. تهران: شبکۀ آفتاب.
  • ۱۳۹۱: “نگاهی به مضراب‌گذاری ردیف: به‌سوی یک نظریه‌ی آموزشی.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۵۶، ۶۱-۸۰. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۰: “ابراهیم بوذری.” دانشنامۀ بزرگ ایران. تهران: بنیاد دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
  • ۱۳۹۰: “صبا: همراهی با زندگی.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۵۴، ۱۹۱-۲۰۰. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۳: “آموزش در موسیقی ایران.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۲۳، ۱۵۱-۱۶۸. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۲: “اهل «اشارت» بشارت دانند.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۱۹، ۱۴۹-۱۶۲. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۱: “نقد و بررسی نگارش ژان دورینگ از ردیف میرزا عبدالله.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۱۵، ۸۹- ۱۰۷. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۰: “صبا به‌روایت سه‌تارش.” فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۱۴، ۶۹-۸۵. تهران: ماهور.
  • ۱۳۷۸: “سنت و جایگاه موسیقایی آن در فرهنگ‌های غیر غربی.” ویژه‌نامهٔ سومین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور، ش ۴، ۴. دانشگاه شیراز.
  • ۱۳۷۸: “ردیف: راهی برای ذکر.” ویژه‌نامهٔ سومین جشنواره موسیقی دانشجویان سراسر کشور، ش ۱، ۸. دانشگاه شیراز.
  • ۱۳۷۷: “زنجیره استاد- شاگردی: احیاء فرهنگ شفاهی.” فصلنامۀ موسیقی مقام، ۴۹-۵۱، ش ۱. تهران: سوره.
  • ۱۳۷۷: “هنر ایران: امانت فرزانگی.” فصلنامۀ موسیقی مقام، ۲۹-۳۱، ش ۱. تهران: سوره.
  • ۱۳۷۵: “موسیقی دستگاهی و نیازهای زمان.” روزنامه همشهری، ۹، پنجشنبه ۱۸ مرداد.
  • ۱۳۷۵: “آموزش و اجرا در موسیقی سنتی ایران.” روزنامه همشهری، ۹ و ۱۳، پنجشنبه ۶ اردیبهشت.

ترجمه‌ها به فارسی

  • ۱۳۹۵: “درگیرکردنِ نوازندگان در ترانویسی و تحلیل: رویکردی هم‌کوشانه به دروپاد.” ریچارد ویدِس. فصلنامه‌ی موسیقی ماهور. ش ۷۰، ۱۲۳-۱۴۴. تهران: ماهور.

ویراستاری فنی و علمی

بیانیه‌های کنسرت

  • ۱۳۹۸: برداشت ۱، ۲۳ و ۲۴ آبان، آموزشگاه موسیقی باغ نغمه‌ها، تهران.
  • ۱۳۹۵؛ شب ساز ایرانی ۶، ۱ و ۲ مهر، تالار رودکی، تهران.
  • ۱۳۹۴: شب ساز ایرانی ۵، ۷ و ۸ بهمن، تالار رودکی، تهران.
  • ۱۳۹۴: شب ساز ایرانی جوان، ۲۲ و ۲۳ آذر، تالار رودکی، تهران.
  • ۱۳۹۴: شب ساز ایرانی ۴، ۱۱-۱۳ شهریور، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۹۳: شب ساز ایرانی ۳، ۲ و ۳ بهمن، تالار رودکی، تهران.
  • ۱۳۹۳: شب ساز ایرانی ۲، ۲۰ و ۲۱ شهریور، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۹۳: شب ساز ایرانی ۱، ۲۰ اردیبهشت، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.

دفترچه‌های سی‌دی

  • ۱۳۹۰: “سه‌تار فروتن: سبک‌شناسی.” ضربی‌های قدیمی، به روایت استاد یوسف فروتن ۲. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۰: “درباره‌ی ردیف ابراهیم بوذری.” ردیف آوازی ابراهیم بوذری. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۰: “ویُلن صبا.” ویُلن استاد صبا ۲. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۸: “سبک آوازی سیدحسین طاهرزاده.” آوازهای سیدحسین طاهرزاده ۲. تهران: ماهور.
  • ۱۳۸۸: “سبک آوازی ابوالحسن اقبال آذر.” آوازهای اقبال آذر ۳. تهران: ماهور.

مرور سی‌دی

  • ۱۳۹۲: “پنجره‌ای برای پرسشگری: درباره‌ی آلبوم عجملر.” روزنامهٔ اعتماد، ۹، ۸ آبان.

منتشرشده‌های الکترونیکی

مقالات

  • ۱۴۰۱: “نگاهی به چشم‌اندازهای موسیقی‌شناسانهٔ یک دست‌نویس مهم.” خانۀ پایور، payvarfoundation.org.
  • ۱۳۹۹: “بید و برکه و طوفان؛ در چهل‌سالگی کنسرتِ عشق داند.” نویز، رسانهٔ مستقل مرور موسیقی. www.noise.reviews.
  • ۱۳۹۹: “پایور و خانه‌اش: رفع نقص بایگانی.” خانۀ پایور، payvarfoundation.org.
  • ۱۳۹۹: “بازی با اصوات: به‌سوی تعریفی جهانشمول از موسیقی.” ویژه‌نامهٔ نوروزی انسان‌شناسی و فرهنگ، ۱۸۳-۱۹۶: www.anthropologyandculture.com.
  • ۱۳۹۸: “نقد یا مهرورزی، هنرمندی یا پاسبانی؟” نویز، رسانهٔ مستقل مرور موسیقی. www.noise.reviews.
  • ۱۳۹۸: “اسطوره و موقعیت، گذشته و اکنون: نگاهی به برساخت اجتماعی اسطوره از خلال فرهنگ‌های موسیقایی شمال خراسان.” انسان‌شناسی و فرهنگ: www.anthropologyandculture.com.
  • ۱۳۹۸: “تجربه‌ی شنیداری حضورِ دوست: گزارش یک مشاهده‌ی میدانی در دی‌ماه ۱۳۹۵ (قسمت دوم).” ۱۸ خرداد. انسان‌شناسی و فرهنگ: www.anthropologyandculture.com
  • ۱۳۹۸: “تجربه‌ی شنیداری حضورِ دوست: گزارش یک مشاهده‌ی میدانی در دی‌ماه ۱۳۹۵ (قسمت اول).” ۱۱ خرداد. انسان‌شناسی و فرهنگ: www.anthropologyandculture.com
  • ۱۳۹۷: “بیناذهنیت متروک در نمونه‌ی ای ایران بدلی: مروری بر انتشار«ای ایرانِ» آستان قدس رضوی.” ۷ اسفند. www.noise.reviews.

مرور سی‌دی

  • ۱۳۹۸: “کم‌توانی و اثرپذیریِ ناگزیر.” نویز، رسانهٔ مستقل مرور موسیقی. www.noise.reviews.
    “بارِ دیگر تاریخ.”
    “جنسیت مظلوم، موسیقیِ مظلوم‌تر.”
    “خواندن در چنبره‌ی تکلّف.”
    “نیازمندِ آزادی و اعتماد به غریبه‌ها.”
    “راهی به رهایی از تاریخ‌زدگی.”
    “قالی‌های آوازیِ چندرج؟”
    “آوازِ امروز: آزمونِ فهمِ ذهنیتِ بازار.”
    “سمساری آوازهای قدیمی.”
  • ۱۳۹۷: “جشن مهارت و احساس.”
    “بیناذهنیتِ متروک در نمونه‌ی «ای ایرانِ» بدلی.”
    “یک نصفِ‌جهان احساس و حسرت.”
    “شکوفه‌گرفتن از ساقه‌ی خشک.”
    “جهانِ موسیقاییِ نصفِ‌جهان.”
    “تا دوردستِ دمِ‌دست.”
    “یک سطر برای سه بیوگرافی.”
    “بی پنجره‌ای به فردا.”
    “روایِ راهِ بسته.”
    “سهمِ حالِ‌حاضر در آینده‌ی التزامی.”
    “بی‌توجه به کُل.”
  • ۱۳۹۶: “زمان نمی‌گذرد.”
    “از مسیر آموزشِ ناقص.”
    “کاری برای هیچ‌کار.”
    “پلی دور از پیچیدگی.”
    “پای در مرکز و مرز.”
    “همسایه‌ها یاری کنید.”
    “دل‌زده از روایت و قطعیت.”
    “هیچ بداهه‌ای «کاملاً بداهه» نیست.”
    “تقلیدی آمیخته به کلاژ.”
    “بدیعی که تازه نیست.”
    “این را این‌طوری بزن.”

مقاله‌های دردستِ انتشار

  • “خواب‌های پریشانِ هم‌پایگی؛ موسیقیِ خاطره و توقع در عصر پایتختیِ تهران (۱۱۶۴-۱۳۵۷).” تهران‌تری‌دی: ارتفاع عاطفی یک شهر، به کوشش: برزو فروتن – هویار اسدیان. تهران: خانهٔ پژوهش و تجربه طبل.
  • “ایرانی‌سازیِ فضلِ موسیقایی دوره‌ی اسلامی: سطوح تاریخ‌مندی.”
  • “پیش‌درآمد و سهم درویش‌خان در شکل‌گیری آن.”
  • “سلسله‌مراتب بازگشتِ دستگاه: نگاهی به ساختار دستگاه.”
  • “مایه‌گردانی‌ها در «گفتگو»های تعزیه: کاربردها و کارکردها.”
  • “موسیقی‌دان ایرانی در قاب تصویر.” (تألیف مشترک)

مرورهای دردستِ انتشار

  • “تعریف موسیقی: کوشش ضروری.” مروری بر:
  • Tagg, Philip. 2002. “Towards A Definition of ‘Music’.” Taken from provisional course text ‘A Short Prehistory of Popular Music’. Institute of Popular Music, University of Liverpool, February-March.
  • “جهان‌شمول‌های موسیقی: موجود اما پنهان.” مروری بر ”آیا جستجوی جهان‌شمول‌‌ها با مطالعه‌ی ویژگیِ فرهنگی ناسازگار است؟.“ ژان‌ژاک نَتیه (۱۳۸۹)، فصلنامه‌ی موسیقی ماهور، 48: 99-12۶. تهران: ماهور.
  • “سایه‌روشن ساختارهای اجتماعی: نگاهی به یک تحقیق میدانی باارزش.” مروری بر “مفهوم «عاشق» در فرهنگ موسیقایی شمال خراسان.” از استیفِن بلام (۱۳۸۱). ترجمه‌ی هومان اسعدی. فصلنامه‌ی موسیقی ماهور، ۱۷، ۹-۲۹. تهران: ماهور.

مقالات در کنگره‌های ملی و بین‌المللی و سخنران (مدرس) مدعو

  • ۱۴۰۲: “موسیقی‌دان درباری و اخلافش: مدرنیته و مسألهٔ شأن در موسیقی ایران؛‌ ۱- واساخت شأن هنری در موقعیت‌ها و ذهنیت‌ها: در بابِ روش”، مدرسهٔ هنر و ادبیاتِ بیدار، پاییز.
  • ۱۴۰۱: “تخیل ملی، مدرنیته و شأن اجتماعی، در عصر پایتختی تهران: روایت موسیقی”، سیاووشان، ۱۷ شهریور.
  • ۱۴۰۱: “ملاحظاتی در باب ثبت میراث شفاهی، با نگاه به ردیف موسیقی ایران.” خانهٔ پایور. ۲۸ مرداد.
  • ۱۴۰۱: “سایه‌روشن ارکستر ملی: برداشت‌ها از چیستی و جایگاه این ارکستر.” بنیاد رودکی، تالار رودکی، ۳ و ۴ خرداد.
  • ۱۴۰۰: “مشروطه، حق و برآمدنِ «موسیقی‌دانِ معاصر ایرانی».” مدرسهٔ خوانش، ۶ مرداد (آنلاین).
  • ۱۳۹۹: “آموزش ردیف: یک بررسی انتقادی.” انجمن علمی موسیقی دانشگاه هنر. ۶ آذر (آنلاین).
  • ۱۳۹۹: “ایرانی‌سازی موسیقایی: سایه‌های تاریخ بر اثری از درویش‌خان.” مدرسهٔ آنلاین پلیکان. ۲۴ تیر تا ۱۴مرداد.
  • ۱۳۹۹: “ایرانی‌سازی موسیقایی: ردیف و بحران ملت‌سازی.” مدرسهٔ آنلاین پلیکان. ۳۱ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد.
  • ۱۳۹۸: “ایرانی‌سازی فضل موسیقایی دورهٔ اسلامی: سطوح تاریخ‌مندی.” یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ. جلسهٔ ۱۸۰. ۱۳ بهمن. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
  • ۱۳۹۸: “شجریان در یک چشم‌انداز تاریخی.” سه‌شنبه‌های هنوز. کتابفروشی نشر هنوز. ۲ مهر.
  • ۱۳۹۸: “موسیقی ایران: یک چشم‌انداز دویست‌ساله.” کانون موسیقی دانشگاه امیرکبیر. ۲۵ اردیبهشت تا ۸ خرداد.
  • ۱۳۹۶: “نظریه‌ای برای تنظیم زیرایی در موسیقی کلاسیک ایران.” با همکاری مهرداد مومنی. ۱۳ اسفند. دانشکدهٔ موسیقی و نمایش دانشگاه تهران.
  • ۱۳۸۹: کارگاه و سمینار دربارهٔ موسیقی ایرانی، با همکاری پروفسور ریموند فوگِلس و گروه چارسو، دانشگاه موسیقی، نمایش و رسانهٔ هانوفر، ۷ و ۸ خرداد. آلمان.
  • ۱۳۸۷: “نظام مطبوعیت صفی‌الدین ارموی: بی‌توجهی به تنوع فرهنگی”. کنگرهٔ بین‌المللی مکتب شیراز، تهران: فرهنگستان هنر.
  • ۱۳۸۴: “نگاهی به شیوهٔ سه‌تارنوازی ابوالحسن صبا.” (به دعوت مؤسسهٔ آوای مهربانی). ۲۵ شهریور. تهران: تالار رودکی.
  • ۱۳۸۱: “عبدالقادر مراغی: زندگی و آثار.” (دبیر و سخنران)، سمینار یادبود عبدالقادر مراغی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران. ۲۶ و ۲۷ دی. تهران.
  • ۱۳۷۴: “وزن در تصنیف‌های موسیقی دستگاهی ایران.” گرامی‌داشت عبدالله دوامی، دی‌ماه. مرکز آفرینش‌های هنری آگاه. سمنان.

دوره‌ها و جوایز

  • ۱۳۹۶: “دورهٔ راهبردهای جدید در تحقیق میدانی.” انجمن موسیقی ایران با همکاری دانشگاه لئوفانا، آلمان.
  • ۱۳۹۳: نفر اول در مقالات علمی چهارمین جایزهٔ مقالات و سایت‌های اینترنتی.
  • ۱۳۸۲-۱۳۷۸: “دورهٔ تحقیق عملی بر روی شیوه‌های قدیمی سه‌تارنوازی.” مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی)
  • ۱۳۷۷: جایزهٔ نفر اول مقالات علمی. دومین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور. اسفند. شیراز.
  • ۱۳۷۷: جایزهٔ نفر اول در حفظ ردیف و جایزهٔ اول در اجرای سه‌تار. اولین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور. اردیبهشت. تهران

آلبوم‌های منتشرشده

  • ۱۳۹۲: همکاری با آرش محافظ، به‌عنوان نوازنده، عجملر. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۱: همکاری با ژان دورینگ، به‌عنوان نوازنده، درآمدِ دوم. تهران: ماهور.
  • ۱۳۹۱: همکاری با محمدرضا فیاض، به‌عنوان راوی و نوازنده، شناخت دستگاه‌های موسیقی ایران (کتاب و سی‌دی). تهران: ماهور
  • ۱۳۸۴: همکاری با مجید کیانی، به‌عنوان نوازنده، آفتاب حُسن. تهران: فرهنگستان هنر.

مصاحبه‌های منتشرشده

  • ۱۴۰۱: “دربارهٔ تصنیف”، گفتگو با جشنوارهٔ موسیقی عارف، منتشرشده در کانال تلگرامی شخصی.
  • ۱۳۹۵: “جشنوارهٔ جوان به دنبال ردیف‌های قاجاری است.” خبرگزاری فارس، ۱۳ شهریور.
  • ۱۳۹۳: “شب ساز ایرانی: تریبونی آزاد برای تکنوازی.” روزنامهٔ اعتماد، ۸ مرداد، ص ۹.
  • ۱۳۹۲” “دربارهٔ موسیقی مردم‌پسند و موسیقی ایرانی.” خبرگزاری تهران پِرِس.
  • ۱۳۸۹” “بازگشت سنتی‌ها: دوره‌های رشد و افول موسیقی ایران.” ماهنامهٔ سوره، ش ۴۸ و ۴۹، ۲۰۶-۲۰۹. تهران: سوره.
  • ۱۳۸۶: “جرجانی به سمت علم مطلق موسیقی رفته است.” ماهنامهٔ آینهٔ خیال، ش ۳، ۲۰-۲۱. تهران: فرهنگستان هنر ایران.
  • ۱۳۸۵: “بغض و خنده.” روزنامهٔ همشهری، ۱۳ دی، ۲۲. تهران: همشهری.

تجربهٔ کار میدانی

  • ۱۳۹۶: تهران، ایران. مردم‌نگاری میدانی (و مصاحبه) موسیقیدانان کلاسیک موسیقی ایرانی، برای پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد.
  • ۱۳۹۵: تفرش، ایران. مردم‌نگاری میدانی خوانندگان سنّتی تعزیه و ضبط آوازهایشان (با همکاری بهار مدیری).

تجربهٔ حرفه‌ای به‌عنوان مشاور، دبیر و داور

  • ۱۴۰۱: (مشاور و داور) فراخوان جذب نوازندهٔ ارکستر، تهران: خانهٔ هنر خرد.
  • ۱۳۸۶: (مشاور) کنگرهٔ بین‌المللی مکتب شیراز، دپارتمان موسیقی، تهران: فرهنگستان هنر.
  • ۱۳۸۶: (مشاور) دانشنامهٔ موسیقی ایران، جهانگیر نصری اشرفی.
  • ۱۳۸۲: (داور) اولین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان علوم پزشکی ایران.
  • ۱۳۸۲: (دبیر و مشاور علمی) جشنوارهٔ بین‌المللی سنتور، شهریور، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۸۱: (دبیر علمی و سخنران) سمینار علمی عبدالقادر مراغی، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۸۱: (مشاور پژوهشی) چهارمین جشنوراهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور، شورای پژوهشی.
  • ۱۳۷۹: (داور) سومین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور، بخش مقالات.
  • ۱۳۷۹: (شورای سردبیری داور) سومین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور.

تجربهٔ اجرا و کنسرت

  • ۱۳۹۳: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، شب ساز ایرانی ۲، ۲۰ و ۲۱ شهریور، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۹۳: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، شب ساز ایرانی ۱، ۲۰ اردیبهشت، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تهران.
  • ۱۳۹۱: با گروه گردون، جشنوارهٔ موسیقی جادهٔ ابریشم، تیر، شهر شِکّی، آذربایجان.
  • ۱۳۹۰: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، جشنوراهٔ رنگین‌کمان گرمسار، گرمسار، ایران.
  • ۱۳۸۹: با گروه چارسو، اردیبهشت و خرداد، آلمان (هانوفر)، فرانسه (تولوز،‌ مونْپُلیه)، سویس (زوفنیگن).
  • ۱۳۸۸: با گروه چارسو، مهر و آبان، آلمان (بن، ماربورگ، مونیخ)، فرانسه (پاریس)، سویس (ژنو).
  • ۱۳۸۷: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، ۲۹ آذر، تالار آسمان، تهران: فرهنگستان هنر ایران.
  • ۱۳۸۶: با گروه چارسو، مهر و آبان، اردیبهشت و خرداد، آلمان (بن، کلن، مونیخ)، فرانسه (لیون).
  • ۱۳۸۶: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، ۸ و ۹ شهریور، تالار فرهنگسرای هنر، تهران،‌ ایران.
  • ۱۳۸۶: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار،‌ ۱۳ مرداد، مرکز آفرینش‌های هنری آگاه، سمنان، ایران.
  • ۱۳۸۶: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، ۲۱ اردیبهشت، تالار فرهنگسرای هنر، تهران،‌ ایران.
  • ۱۳۸۶: تکنوازی و بداهه‌پردازی سه‌تار، ۲۳ دی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تهران، ایران.
  • ۱۳۸۴: با گروه سروش، ۱۳ آذر، کنگرهٔ بین‌المللی طبیعت در هنر شرق، فرهنگستان هنر ایران، تهران، ایران.
  • ۱۳۸۱: با گروه سروش، ۲۶ دی، تالار رودکی، تهران، ایران.
  • ۱۳۷۸: با فرید خردمند (بداهه‌پردازی سه‌تار و تنبک)، ۲ و ۳ بهمن، فرهنگسرای شفق، تهران، ایران.
  • ۱۳۷۷: با فرید خردمند (بداهه‌پردازی سه‌تار و تنبک)، ۲۶ تا ۲۸ آذر، سمنان و گرمسار، ایران.
  • ۱۳۷۷: تکنوازی و اجرای گروهی، اولین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان سراسر کشور،‌ ۲۹ فروردین تا ۲ اردیبهشت، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران.

راهنمایی دانشجویان در تحقیق نهایی دورهٔ کارشناسی

  • دانشگاه سوره:‌ سالومه جوکار، مارال جمشیدیان، حجت‌الله قریب، عماد حنیفه، نوید توسلی، نینا اکبری تیرآبادی، آرش محافظ، حمیدرضا خلعتبری
  • دانشگاه آزاد اسلامی: الهام ارتجاعیی بالا

خدمات به حرفه و رشته

  • ۱۳۹۰-۱۳۸۲: عضو هیئت‌مدیرهٔ کانون پژوهشگرانِ خانهٔ موسیقی ایران.
  • ۱۳۹۰-۱۳۸۷: عضو هیئت‌مدیرهٔ خانهٔ موسیقی ایران.
  • ۱۳۸۱- اکنون: عضو کانون پژوهشگران خانهٔ موسیقی ایران.

خدمات به جامعه

  • ۱۳۹۸- اکنون: مؤسس و مدیر هنری: برداشت، پروژه‌ای برای معرفی تکنوازان جوان.
  • ۱۳۹۲- اکنون: مؤسس و عضو هیئت‌مدیره: شبِ سازِ ایرانی.
  • ۱۳۸۴-۱۳۸۲: سردبیر: گاهان، ارگان داخلی مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایرانی (وابسته به صداوسیمای ایران).

ویرایش: مرداد ۱۴۰۳

مشاهده‌ی بیشتر

فرشاد توکلی