author-avatar

درباره عباس سیدین

مترجم و پادکستر نویسنده‌ی پادکست بی‌پلاس – از ۱۳۹۸ نویسنده و سازنده‌ی پادکست پرسه – از ۱۳۹۹ دبیر اجرای پادکست رادیو ردیف

رادیو ردیف - ۳۵ سال با گرامافون - قسمت ۳

اپیزود ویژه: ۳۵ سال با گرامافون – قسمت ۳

مدت: ۲۵ دقیقه
در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۲ در خانه‌ی پایور میزبان ۱۲ جلسه از نشست‌های «پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف» بودیم. در این سلسله برنامه‌ها با شنیدن مفصل قطعات تاریخی و ضبط‌های قدیمی، در فضایی جدی اما صمیمی و با گفت‌وگو و تبادل نظر، نگاه دوباره‌ای به تاریخ موسیقی ایران از اواخر دوران قاجار تا دوره‌ی پهلوی اول انداختیم.
این قسمت روایت عباس سیدین است از تجربه‌ی شرکت در نشست‌های پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف.

ادامه‌ی نوشته

رادیو ردیف - ۳۵ سال با گرامافون - قسمت ۲

اپیزود ویژه: ۳۵ سال با گرامافون – قسمت ۲

مدت: ۲۱ دقیقه
در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۲ در خانه‌ی پایور میزبان ۱۲ جلسه از نشست‌های «پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف» بودیم. در این سلسله برنامه‌ها با شنیدن مفصل قطعات تاریخی و ضبط‌های قدیمی، در فضایی جدی اما صمیمی و با گفت‌وگو و تبادل نظر، نگاه دوباره‌ای به تاریخ موسیقی ایران از اواخر دوران قاجار تا دوره‌ی پهلوی اول انداختیم.
این قسمت روایت عباس سیدین است از تجربه‌ی شرکت در نشست‌های پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف

ادامه‌ی نوشته

رادیو ردیف - ۳۵ سال با گرامافون

اپیزود ویژه: ۳۵ سال با گرامافون – قسمت ۱

مدت: ۲۹ دقیقه
در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۲ در خانه‌ی پایور میزبان ۱۲ جلسه از نشست‌های «پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف» بودیم. در این سلسله برنامه‌ها با شنیدن مفصل قطعات تاریخی و ضبط‌های قدیمی، در فضایی جدی اما صمیمی و با گفت‌وگو و تبادل نظر، نگاه دوباره‌ای به تاریخ موسیقی ایران از اواخر دوران قاجار تا دوره‌ی پهلوی اول انداختیم.
این قسمت روایت عباس سیدین است از تجربه‌ی شرکت در نشست‌های پنج‌شنبه‌های رادیو ردیف.

ادامه‌ی نوشته

جشن انتشار لیلاخانم و زلفای یارم

قسمت ویژه: جشن انتشار لیلاخانم و زلفای یارم

مدت: ۴۶ دقیقه
پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲، در جشن رونمایی دو کتاب تازه، میزبان گروهی از مخاطبان خانه‌ی پایور بودیم. دو کتاب پارتیتور و پارت‌های «لیلا خانم» و «زُلفایْ یارُم» از مجموعه‌ی ترانه‌های بیرجندی با تنظیم فرامرز پایور منتشر شده است. جلسه‌ی رونمایی با خوشامدگویی «فرشید نجاریان» آغاز شد. سپس آقای «احسان سلیمانیها» مدیرعامل موسسه‌ی منظومه‌ی خرد درباره‌ی خانه‌ی پایور صحبت کرد. سپس «علی صمدپور» مدیرعامل خانه‌ی پایور درباره‌ی فعالیت‌های جاری توضیح داد. «آروین صداقت‌کیش» مطالب مهمی با عنوان «پایور و محلی‌هایش» ارائه داد. همچنین «سیما بینا»، خواننده‌ی این دو اثر به صورت آنلاین به ما پیوست و با هم گفتگویی داشتیم.

ادامه‌ی نوشته

فصل ۱: پایوری‌های پایور – قسمت ۴

مدت: ۴۹ دقیقه
در تغییر بزرگی مثل انقلاب فقط نظام سیاسی عوض نمی‌شود. اما درست مثل یک انقلاب، تغییرات حیات موسیقایی هم ریشه‌هایی در دنیای ایده‌ها دارند. چرا بخشی از موسیقیدانان اواخر دوره‌ی پهلوی فکر می‌کردند رابطه‌ی موسیقی با جامعه کم شده؟ چرا گروهی می‌خواستند جلوی انحراف را بگیرند؟ انحراف از چه‌چیزی؟

ادامه‌ی نوشته

فصل ۱: پایوری‌های پایور – قسمت ۳

مدت: ۵۱ دقیقه
با وقوع انقلاب فرامرز پایور (و تقریباً‌ یک نسل کامل از موسیقیدان‌های ایرانی) برای مدت طولانی و بعضی برای همیشه از صحنه کنار رفتند و نسل تازه‌ای جانشین آنها شد؛ و بعد هم روایتی از چرایی و چگونگی این تحول شکل گرفت که چند دهه است تکرار می‌شود. این روایت چیست؟

ادامه‌ی نوشته

فصل ۱: پایوری‌های پایور – قسمت ۲

مدت: ۴۳ دقیقه
فرامرز پایور در زمانه‌ای حساس وارد دنیای موسیقی ایرانی شد و با ترکیبی از هوشیاری تاریخی و ویژگی‌های شخصی آثار صوتی و مکتوبی خلق کرد که امروز بقایای آنها را در اسناد او می‌بینیم. نگاهی گذرا به کارنامه‌ی او هنرمند بی‌قراری را نشان می‌دهد که از یک سو با میراث موسیقایی مردمش دست‌وپنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر به دنبال راهی برای ترسیم آینده است.

ادامه‌ی نوشته

فصل ۱: پایوری‌های پایور – قسمت ۱

مدت: ۵۲ دقیقه
با درگذشت فرامرز پایور ظاهراً پرونده‌ی کاری یکی از اساتید موسیقی ایرانی بسته شد. اما گروهی از موسیقی‌دانان پس از مرگش به دنبال بررسی آثار به‌جا مانده از او به اسناد پایور می‌رسند؛ اسنادی که چه از نظر حجم و مقدار، و چه از نظر محتوا فراتر از چیزی است که تصور می‌کردند.

ادامه‌ی نوشته